Planlegg med Microsoft Planner


Utrullingen av Microsoft Planner har startet! Planner vil, i de nærmeste ukene, gjøres tilgjengelig for alle Office 365 kunder. Det vil blant annet inkludere Office 365 Education. Med Planner som et nytt tilskudd til Office 365-familien introduseres en ny og bedre måte å få mer gjort, ved å unngå kaos under gruppearbeid. Planner gjør det enkelt for gruppen eller teamet å opprette nye planer, opprette ulike team, organisere og tilordne aktiviteter, dele filer, chatte om det dere arbeider med, og få oppdateringer om fremdriften. Alle brukere med kvalifiserte abonnement vil automatisk se Planner-flisen så fort den er tilgjengelig. Med andre ord kreves det ikke at administrator må godkjenne Planner før den kan tas i bruk.

Selvregulering

I dagens komplekse verden kreves det selvregulerende tenkere og elever som kan ta ansvar for egne liv, arbeid og livslang læring. Elevene må selv kunne overvåke eget arbeid og bruke tilbakemeldinger for å utvikle og forbedre sitt arbeid. En av 21.århundrets ferdigheter er selvregulering. Kort forklart vil dette innebære at elever utvikler ferdigheten om å kunne planlegge og vurdere eget arbeid. Noe Ludvigsen-utvalget også trekker frem i sin rapport om «Fremtidens skole», hvor de blant annet skriver at selvregulert læring er vesentlig for videre læring. På skolen lærer elever gradvis å ta mer ansvar for oppgaver og egen læring. Dette styrker elevenes muligheter for å fungere på en arbeidsplass i det 21. århundret – hvor arbeidet er laget slik at arbeidstakerne er forventet å jobbe med minimal veiledning, planlegge eget arbeid, designe egne produkter og bruke tilbakemeldinger for å øke kvaliteten på disse produktene.

Planlegg med Planner

Vi er glade for å introdusere en helt ny opplevelse i Office 365 – Microsoft Planner, som tilbyr folk en enkel og svært visuell måte å planlegge og organisere prosjektarbeid, gruppearbeid og teamarbeid. Planner gjør det enkelt for gruppen å opprette nye prosjekter, planer, organisere og tilordne oppgaver, dele filer, og få oppdateringer på fremdriften.

En av de mest verdifulle aspektene med Planner er at det hjelper teamet eller gruppen å organisere sitt arbeid visuelt. Hver plan har sin egen Tavle, der du kan organisere aktiviteter i Samlinger. Her oppretter du ulike aktiviteter som inngår i planarbeidet. Hver aktivitet er representert som et kort hvor du kan legge til forfallsdatoer, vedlegg, kategorier, kommentarer og underoppgaver. Man mottar også en e-post når man tildeles et nytt kort. Du kan kategorisere aktiviteter basert på Fremdrift eller hvem de er Tilordnet til. Hvis du vil oppdatere status eller endre tilordninger, kan du ganske enkelt dra og slippe aktiviteter fra én samling til en annen.

Tavle-visning

Under Planner-hub, får du et raskt overblikk over den generelle fremdriften på tvers av alle planer, mens under Mine aktiviteter gis en liste over alle dine aktiviteter, samt status, på tvers av alle planer. Når du samarbeider med andre på en plan, får gruppemedlemmer alltid vite hvem som jobber med hva.

Du kan også velge å vise fremdriften på en plan visuelt via Diagrammer. Denne visningen inneholder interaktive diagrammer for å visualisere folks fremgang i forhold til tidsfrister. Under Status viser hjuldiagrammet raskt antall fullførte aktiviteter (i grønt), antall pågående aktiviteter (i blått), antall forsinkede aktiviteter (i rødt) og aktiviteter som ikke er påbegynt (i gult). Om du i tillegg trykker på hvert av disse segmentene vil du raskt kunne se hvilke aktiviteter det gjelder under Aktiviteter på høyre side. Du får også en visuell oversikt over fremdrift på personnivå.

Diagram-visning

En naturlig del av Office 365

Som medlem av Office 365 suite, er Planner integrert med andre Office 365-tjenester, for eksempel Office 365-grupper, slik at alle samtaler i Planner er tilgjengelig i Outlook 2016, Outlook på nettet og Outlook Grupper Mobile Apps.

Du kan legge ved filer direkte fra OneDrive for Business når du oppretter aktiviteter. Ved å legge til bilder og dokumenter som vedlegg til et aktivitetskort, blir de lagret i et Online SharePoint dokumentbibliotek, så alle automatisk får tilgang til filen, samt mulighet til å arbeide med dokumentene offline.

Videre opprettes det automatisk en delt kalender, samt en samt en delt OneNote notatblokk for samarbeid. Alt dette i en og samme app! Du trenger derfor ikke bruke tid på å navigere deg mellom ulike apper for å finne relatert innhold.

Du kan lese mer om utrullingen av Microsoft Planner på Office Blogs.

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s